Tuote ja tuoteryhmä

Tuoteryhmä? Mikä se on?

Tuoteryhmien avulla ryhmittelet tuotteet näppärästi laadun ja arvonlisäveron määrän perusteella. Erityisen tärkeää tämä on kirjanpidon kannalta: Kun tuotteet on valmiiksi oikeissa ryhmissä, kirjanpidon kirjaukset on helppo ja nopea tehdä raporteilta.

Käytä hetki aikaa ryhmittelyjen tekemiseen, niin säästät rutkasti aikaa tulevaisuudessa! Seuraavassa muutama vinkki tuoteryhmien haltuunottoon.

Tuotteen lisääminen tuoteryhmään

Tuotteen voit lisätä

  1. uutta laskua tehdessäsi tai
  2. tuotteet -välilehdellä.

Kun haluat tallentaa uuden tuotteen laskua tehdessäsi, kirjoita tuoteriville tuotteen nimi, hinta ja klikkaa tallenna tuoterekisteriin-painiketta.

Uuden tuoteryhmän luot kirjoittamalla tuoteryhmän nimen sekä valitsemalla ALV-prosentin.

Tuotteen lisäät tallentamalla nimen, tuotekoodin, hinnan ja valitsemalla tuotekategorian, johon tuote kuuluu.

Kuinka luon hyvät tuoteryhmät?

Myyt kirjoja, vaatetta, palveluita ja vaikka mitä muuta. ALV-prosentteja on useita erilaisia. Alla muutama vinkki, kuinka tuoteryhmät kannattaa järjestää.

Esimerkki: Mikko Malli Oy myy seuraavia tuotteita:

Paita ALV 24%

Housut ALV 24%

Neuvontapalvelu, ALV 24%

Banaani ALV 14%

Puutarhaopas ALV 10%


1. Tee tuoteryhmät ALV % perusteella
Älä koskaan laita samaan tuoteryhmään tuotteita, joilla on eri ALV-prosentit.

Mikko Malli Oy joutuu siis luomaan ainakin kolme tuoteryhmää:

  1. myynnit 24% (paita, housut, neuvontapalvelu)
  2. myynnit 14% (banaanit)
  3. myynnit 10% (puutarhaopas)

    2. Minkälaisia jaotteluja tarvitset kirjanpidossa?
    Haluatko, että kirjanpidossa kirjataan erikseen tuotteet ja palvelut?
    Mikko Malli Oy:n tapauksessa voi myynnit 24% sijasta kirjata
    1a) vaatteet 24% (paita, housut)
    1b) palvelumyynti 24% (neuvontapalvelu).

    3. Millä tasolla haluat itse seurata tuotteita?
    Tee tuoteryhmä jokaisesta myyntiaiheesta, jonka haluat näkyvän raportillasi.
    Jos Mikko Malli Oy haluaa seurata raporteilta vaatemyyntejä vieläkin tarkemmin, voi se kirjata eri tuoteryhmiin paidat ja housut.

Mikko Malli Oy:n tuotteet voitaisiin ryhmitellä esimerkiksi seuraavasti:

Miltä tuoteryhmät näyttävät raporteilla?

Raportilla näkyy myynnit tuoteryhmittäin eli tuoteryhmien otsikot.
Mikko Malli Oy:n tapauksessa raportti näyttää tältä:

Jos Mikko Malli Oy haluaa seurata paitojen ja housujen myyntiä erikseen, tulee luoda oma tuoteryhmä sekä paidoille että housuille, jolloin raportti näyttää tältä:

Paitojen tuoteryhmään voi tällöin lisätä kaikki myynnissä olevat paidat, esimerkiksi:

Jokainen tuote omaan tuoteryhmäänsä?

Jos tallennat jokaisen tuotteen omaan tuoteryhmään, näkyy sinulla käytännössä kaikki myymäsi tuotteet raportilla. Mikäli menettelet näin, otathan kuitenkin huomioon seuraavat seikat.

Jos tallennat kaikki tuotteet omiin tuoteryhmiin, sinulla on pahimmassa tapauksessa raportilla kymmeniä tai satoja tuoteryhmiä. Onko tilannetta enää helppo seurata?

Lisäksi, kun tuoteryhmiä on liikaa, lisää se jälleen kirjanpidon työtä. Normaalisti voitaisiin kirjata vaatteet 24%, mutta nyt joudutaankin kirjaamaan erikseen paita, housut, pipot, hanskat, sukat jne. Tämä lisää työtä kirjanpidon kirjauksissa ja lisää kirjanpidon kustannuksia.

Mikäli myytäviä tuotteita on alle 10, voit hyvin tallentaa jokaisen tuotteen omaan tuoteryhmäänsä. Kun tuotteita alkaa olla enemmän, suosittelemme tuotteiden niputtamista ryhmiin.

Jos en tallenna tuotetta tuoteryhmään?

(Emme suosittele tätä vaihtoehtoa.)

Mikäli et tallenna tuotetta tuoteryhmään, näkyy myynti raportilla kohdassa "vapaamyynti". Tällöin myyty tuote sekä ALV on tarkistettava ja kirjattava laskulta, mikä lisää omaa työtäsi tai kirjanpitäjän urakkaa kirjanpitoa tehdessä.

Mikäli et luo lainkaan tuoteryhmiä, näkyy kaikki myyntisi raporteilla vapaamyyntinä.

Tee elämä helpoksi, käytä tuoteryhmiä apunasi!